Siem Riep

6 september 2017 - Siem Reap, Cambodja

Na een busrit van zo'n 6 uur zijn we aangekomen in de stad Siem Reap. We moesten vooraf aan ons verblijf laten weten dat we gearriveerd waren, zodat zij ons op konden halen(gratis service van het hotel). We hadden vooraf onze naam en aankomsttijd van de bus doorgegeven, waardoor het hotel zelf had uitgezocht hoe laat ze ons op konden halen. We wisten niet wat ons overkwam, er stond een TukTuk chauffeur op ons te wachten met een naambordje. Deze luxe hadden we nog niet eerder meegemaakt. Na een ritje van zo'n 10 minuten kwamen wij aan bij ons hotel Sambath Residence. Hier werden wij hartelijk ontvangen, het personeel vouwt hun handen en buigt voorover om je te begroeten. Na een korte rondleiding kon onze dag niet meer stuk. Wat een prachtige plek met een heerlijke tuin en een groot zwembad! Er stond een rij van 5 vrijstaande huisjes die verdeeld waren in 2 kamers, 1 boven verdieping en 1 beneden verdieping. Wij kregen de kamer op de begane grond met een klein terrasje recht voor het zwembad. De kamer was enorm groot en schoon met een grote badkamer met regendouche en een bad. Dit hotel hadden wij geboekt aangezien wij 9 September officieel 8 jaar verkering hadden en dat moest uiteraard gevierd worden. We hebben dit hotel voor 6 nachten geboekt om even lekker te ontspannen en van elkaar te kunnen genieten. Na heerlijk in het zwembad te hebben gelegen zijn wij s’avonds naar het centrum gebracht met de TukTuk, wat overigens weer een gratis service was. Het centrum van Siem Reap bestaat uit enorm veel restaurantjes, barretjes, winkels, marktjes en enorm veel kraampjes waar je heerlijk straatvoedsel kan krijgen. Al met al een fantastische plek waar wij heerlijk gegeten hebben en onze garderobe vernieuwd hebben. We moesten toch die shirts waar allemaal gaten en vlekjes in zaten een keer vervangen... In het centrum hebben we veel op straat gegeten onder het genot van een heerlijke fruit shake. Siem Reap staat bekend om de Angkor tempels, hier komen jaarlijks ruim 2.1 miljoen toeristen op af. Wij hadden gekozen voor een 3daagse ticket om de tempels te bezoeken. Aangezien het complex bestaat uit ruim 50 tempels en deze tot wel 60 km uit elkaar liggen hebben wij hiervoor een motorbike gehuurd. Zodat we alles op eigen houtje konden bezoeken en Kido zijn pijnlijke voet niet hoeft te belasten. We zijn eerst de tempels gaan bezoeken die het verste weg lagen en het minst toeristisch waren. De eerste tempel was de Benteay Srei. Dit was eigenlijk niet meer dan een ruïne die hier een daar hersteld werd maar alsnog prachtig was. Vanuit hier wilden we doorrijden naar een waterval waar je kon zwemmen om even lekker af te koelen op het heetste moment van de dag. Bleek bij aankomst dat wij voor het park waar de waterval was een extra ticket moesten kopen van 20 dollar p.p. waar wij uiteraard geen zin in hadden.. dus dit hadden we overgeslagen. Vervolgens zijn we doorgereden naar de tempel Beng Melea. Google Maps vond dat wij een zandpaatje op moesten waardoor we op een modder pad uitkwamen die half door de jungle liep. Het was een prachtige route maar door alle opstakels schoot het niet echt op. Toen we bij de volgende tempel aankwamen viel het ons al snel op dat er bijna geen toeristen waren. Er liep een breed pad vol met oude kunstwerken door de jungle naar de tempel. De Beng Melea is een enorme tempel wat inmiddels ook meer op een ruïne lijkt. Er groeien enorme bomen dwars door de tempel heen waardoor veel stukken in zijn gestort. Er was een soort loopbrug over en door de tempel gemaakt zodat je alles goed kan bekijken. Het was bij de tempel ruim 40 graden waardoor wij blij waren weer op de brommer te stappen en een windje te kunnen vangen. Na zo'n 55km terug gereden te hebben konden we heerlijk afkoelen in ons privé zwembad (er was namelijk niemand anders te bekennen). De volgende dag hebben we een aantal andere tempels bezocht zoals de meest bekende Angkor Wat, de Bayon, Angkor Thom, Preah Khan en nog wat kleine tempels. Het was weer enorm heet bij de tempels. Het zweet droop van ons af waardoor we rond lunchtijd terug zijn gegaan richting hotel om wat te eten en af te koelen in het heerlijke zwembad. Aan het eind van de middag zijn wij naar het Tonle Sap meer (het grootste zoetwater meer van Zuid Oost Azië) gereden om de zonsondergang te bekijken. Vanaf een hoge berg met uitzicht over het meer. Door de vele bewolking was het helaas niet heel spectaculair. In de verte zagen we bliksemschichten waardoor we besloten snel terug te gaan om een lekker bord noedels te scoren bij ons vaste adresje. De volgende ochtend zijn we om 4.30 uur opgestaan om het spektakel… De zonsopkomst bij de Angkor Wat te bekijken. Wij waren gelukkig op tijd want het stroomde vol met toeristen. We hadden een mooi plekje veroverd net voor een vijver. De zonsopkomst was echt prachtig!! Wat een geweldig mooi gezicht was dit en een prachtig cadeautje voor ons 8 jarig samen zijn. Na de zonsopkomst zijn wij snel doorgereden om als één van de eerste bij de andere tempels te kunnen zijn. En ja we hadden geluk er was nog niemand te bekennen.. De rust midden in de jungle tussen de tempels brengt een mysterieus sfeertje. Wij hebben de Baray, Jayatataka en Ta Prohm tempels bekeken. De Ta Prohm was enorm spectaculair, door de enorme bomen die dwars door de tempel heen zijn gegroeid. Ook is bij deze tempel de film Tomb Raider opgenomen. Aan het eind van de ochtend hebben we de tempels verlaten en zijn terug gegaan naar het hotel. De laatste 2 dagen hebben we heerlijk ontspannen en niet veel meer gedaan dan luieren, eten en uitgezocht hoe we het beste naar onze volgende bestemming Battambang konden gaan.

1. Jacqueline:
    11 oktober 2017
    Foto's zijn weer super tof. Gefeliciteerd met jullie 8 jaar samen zijn
  2. Linda:
    11 oktober 2017
    Gefeliciteerd groetjes vanuit koude Nederland ;)
  3. Diana Henze:
    12 oktober 2017