Phnom Penh

31 augustus 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Vanuit het heerlijke Sihanoukville zijn we aangekomen in de hoofdstad van Cambodja Phnom Penh. Wat een chaotische stad is dit zeg! Overal enorm veel verkeer.. tuktuk’s, bussen, motorbikes en auto’s.. We hadden vooraf geen verblijf geboekt omdat we ervan uit gingen dat dit makkelijk te vinden was. Ergens midden in het centrum zijn we de bus uitgesprongen om een slaapplek en/of wifi te vinden. Na 5 km. Lopen kwamen we erachter dat het zo makkelijk nog niet was. Nergens een hotel en/of restaurant te vinden met wifi. Waardoor Jill uiteindelijk bij een apotheek naar binnen is gelopen en hier gebruik heeft mogen maken van de wifi. Na het boeken van hotel hebben we een tuktuk gepakt en hadden we eindelijk ons plekje gevonden. In Phnom Penh wilden we graag een bezoekje brengen aan een Nederlandse dokter; Haiko van de Marel. Dokter Haiko is sinds kort met zijn gezin geëmigreerd naar Cambodja. Haiko was een collega van Kido zijn moeder en stond ervoor open om ons te ontvangen. Aangezien Kido de afgelopen 2 weken veel last van zijn voet heeft was dit een mooie gelegenheid om dit even te laten bekijken. We hebben een half uur met hem zitten kletsen in zijn behandelkamer, wat een mooie vent is die Haiko! Hij heeft even naar Kido zijn voet gekeken maar gaf aan van buitenaf niets te kunnen zien. Hij adviseerde hem zijn voet rust te geven en indien nodig foto’s te laten maken in een ziekenhuis. In totaal hebben wij 5 nachten geslapen in Phnom Penh op 3 verschillende plekken. Dit omdat Phnom Penh een stad is waar je enorm veel kunt leren van de verschrikkelijke recente geschiedenis die zich hier heeft afgespeeld. In de jaren 70 kwam de Rode Khmer in Cambodja aan de macht. De Rode Khmer is een regime dat werd geleidt door Pol Pot. In de jaren dat de Rode Khmer aan de macht was werd ongeveer ¼ deel van de bevolking geëxecuteerd, waaronder hoogopgeleide inwoners en diens familie. Zij werden opgepakt en vastgezet in de Tuel Sleng (ook bekend als S21) gevangenis die wij bezocht hebben. In deze gevangenis werden ze enorm gemarteld en moesten zij een valse schuldbekentenis tekenen. Dit zodat de Khmer volgens de wet een reden had om de gevangenen te vermoorden. Vanuit de gevangenis werden ze naar de bekende Killingfields geleidt, met het idee dat ze een beter leven zouden krijgen. Bij de Killingfields werden de gevangenen op een brute wijze vermoord. Ook de Killingfields hebben wij bezocht. Op deze Killingfields is een monument opgericht waar 8000 schedels liggen van mensen die door het regime om het leven zijn gebracht. De rest van de schedels, botten, tanden en resten van kleding hebben zij laten liggen in de Killingfields en zijn dus nog steeds zichtbaar voor bezoekers(zie foto’s). Naast deze tragische geschiedenis hebben we ook mooie dingen opgezocht in Phnom Penh. We hebben een tempel bezocht waar we zijn gezegend door een monnik. Dit was best een bijzonder moment! De tempel was dicht maar een klein mannetje van ongeveer 8 jaar zorgde ervoor dat de deuren werden geopend door een monnik en we de tempel konden bezoeken. Overal in Cambodja kom je op straat monniken tegen. De monniken zegenen mensen op straat, wat echt bijzonder mooi is om te zien. Ondanks dat Phnom Penh een verschrikkelijk smerige en chaotische stad is hebben we genoten van de mooie bezienswaardigheden en hebben we enorm veel geleerd van de afgrijselijke geschiedenis van Cambodja.

1. Jacqueline:
    8 oktober 2017
    Wat een mooie foto's aan het strand
  2. FB:
    10 oktober 2017
    Ziet er leuk uit jill!
  3. Linda:
    11 oktober 2017
    Wat heerlijk love the beach......