Battambang en Siem Riep

12 september 2017 - Battambang, Cambodja

Vanuit Siem Riep zijn we naar Battambang gegaan, een wat minder toeristisch plekje in Cambodja. Hier hebben we 3 nachten geslapen waarvan 2 nachten in een hostel en 1 nacht in een hotel. Het hostel was gezellig maar we hadden een sauna als slaapkamer. Waardoor we voor hetzelfde geld 2 dagen later zijn vertrokken naar een hotel. Battambang is een plaatsje waar voornamelijk veel Cambodjanen naar toe trekken in de weekenden. Hier vind je geen westerse invloeden en ook geen druk verkeer. Op de heen weg in de bus hebben we een gezellig Duits stel leren kennen waar we veel mee zijn opgetrokken. We hebben samen een dag een tuktuk gehuurd die ons bracht naar 2 verschillende locaties. Eerst hebben we de Bamboo train bezocht. De Bamboo train is gebouwd tijdens de Rode Khmer burgeroorlog om hiermee goederen te vervoeren. Op dit moment worden er geen goederen meer vervoerd maar is dit een levensgevaarlijke toeristen attractie. De Bamboo train is een stuk bamboe die op 2 lossen assen ligt met wieltjes eronder. Dit wordt aangestuurd door een klein motortje met een V-snaar. De Bamboo train heeft 1 spoor en je kunt van beide kanten heen en weer rijden. Dit betekent dus ook dat als je een tegenligger hebt, dat er 1 wagonnetje van de rails af moet om de ander te kunnen passeren. Wij zijn samen met het Duitse stel heen en weer gereden. Dit was een hele belevenis want de Bamboo train gaat behoorlijk hard over het spoor en je hebt niet veel om je aan vast te houden. Hierna zijn we richting een berg gereden waar tempels op stonden. Op deze berg was er een plek waar ze tijdens de burgeroorlog (De Rode Khmer) mensen vermoorden, door ze vanaf deze berg een grot in te gooien. Zo zie je dat er overal in Cambodja nog veel terug te zien is van de afgrijselijke geschiedenis die zich hier heeft afgespeeld. Na het bezoeken van de tempels zijn we naar de andere kant van de berg gelopen om hier een prachtige zonsondergang te bekijken. Tijdens deze wandeling hebben we een spektakel van vleermuizen gezien. Rond 6 uur komen er wel 100 duizenden vleermuizen uit de grot wat heel bijzonder is om te zien. Na de zonsondergang zijn we met de tuktuk weer richting het centrum gereden om hier heerlijk op straat gebakken noedels te eten. Deze dag moest natuurlijk afgesloten worden met een drankje dus zijn we s ’avonds met het Duitse stel een bacootje gaan drinken langs de kade. Vanuit Battambang zijn we terug gegaan naar Siem Riep omdat we hier onze vlucht hadden richting Maleisië. Dit keer hadden we weer een hotel geboekt met zwembad en inclusief ontbijt. Gewoon omdat het kan.. en eigen allemaal heel weinig kost! Hier hebben we 4 nachten geslapen. Siem Riep is een stad met een gezellig centrum en heerlijk straatvoedsel. Waardoor het geen straf is om hier te verblijven. Op 18 september stonden wij na een goed ontbijt rond 8 uur op het vliegveld. Kido had de tickets geboekt en was er van overtuigd dat we de 18e moesten vliegen. We hadden vooraf ingecheckt dus we hoefden alleen onze barcode te scannen en onze bagage af te leveren. Bij de balie vertelde de medewerkster dat onze vlucht vandaag niet zou gaan…. Dit omdat Kido zich had verkeken op de datum. We stonden een dag te vroeg op de vliegveld!! We hebben enorm gelachen en zijn weer met onze backpacks richting een tuktuk gelopen. Aangezien Sambath Residence ons zo goed bevallen was hebben we onszelf verwent door nog 1 nachtje hier te gaan slapen. Zowel de medewerkers als wij waren enorm enthousiast om elkaar terug te zien. volgende ochtend zijn we weer na een heerlijk ontbijt richting het vliegveld gegaan met een tuktuk van het hotel. Dit keer konden we wel onze bagage afleveren en zijn we het vliegtuig ingestapt richting Maleisië.