Pangandaran

4 oktober 2017 - Pangandaran, Indonesië

Vanuit Kuala Lumpur zijn we naar Indonesië gevlogen, luchthaven Jakarta. We hebben een uur vertraging gehad en kwamen midden in de nacht aan op de luchthaven. In Jakarta hebben we één nacht (een paar uurtjes) geslapen in een hotel en zijn we de volgende dag met de bus richting Bandung gegaan. Ook hier hebben we één nacht geslapen. De volgende ochtend hebben we afgesproken met Irwan, een vriend uit Pangandaran. Samen met Irwan zijn we met de lokale bus naar het oude vertrouwde surfplekje gereden ‘Pangandaran’. Aangezien de rit zo’n 7 uur kon gaan duren zijn we onderweg gestopt voor een lunch bij een restaurant van zijn schoonfamilie. Wat een geweldig mooi restaurant was dit en wat werden we hartelijk ontvangen! We kregen heerlijke gerechten voorgeschoteld en hoefden uiteindelijk niks te betalen. Bij aankomst in Pangandan zijn we bij Pondok Wulan naar binnen gelopen voor een slaapplek. Hier hebben we een aantal jaren terug ook in Pangandaran geslapen. We konden dezelfde kamer krijgen als toen dus hier hebben we 3 dagen van genoten. Na 3 dagen zijn we overgegaan naar een goedkopere kamer (zonder airco), dit scheelde ons namelijk de helft van het geld! Het voelde als thuis komen.. De eigenaresse verwelkomde ons en ook werkten er nog veel personeel die we konden van de laatste keer dat we er waren. De eerste dagen hebben we vooral gerelaxt en zijn we een dagje met Irwan naar White Sand Beach geweest. Hier verhuurd Irwan snorkelspullen en konden wij lekker chillen op het strand. Tussentijds voel je je net een fotomodel want de lokale toeristen vragen allemaal of je met ze op de foto wilt. Ook wordt je hier lastig gevallen door brutale apen, die komen uit het National Park om je eten en/of drinken pikken. Na 3 dagen niets doen werd het tijd voor wat inspanning en heeft Irwan ons samen een uurtje surf les gegeven. Al snel merk je als je met een surfplank in het water ligt dat de verslaving weer op gaat spelen, waardoor we hierna iedere dag zelf een plankje hebben gehuurd. Tijdens het surfen hebben we Jasper ontmoet een hele gezellige gozer uit het oosten van Nederland. We werden zo gezegd ‘surfmaatjes’ en lagen iedere dag samen in het water. Als we het water uitgingen om wat te drinken gingen we evalueren en terugblikken op de golven en onze technieken haha (amateurs)! We waren het wel met elkaar eens dat Kido de surfkoning was geworden want hij was de enige van ons die in 5 dagen tijd een surfplank in 2e kon breken!! De laatste avond voor Jasper brak aan waardoor we hadden besloten een avondje aan de zuip te gaan. We hadden flessen Arak aangeschaft en zijn eerst bij zijn hostel ‘Mini Tiga’ met wat locals gaan drinken. Vervolgens zijn we met zijn allen naar het strand verhuisd en hebben hier heerlijk genoten bij het kampvuur. Lil Indo (een local) heeft gitaar gespeeld en zong zelfs het liedje ‘het is een nacht van Guus Meeuwis’ vlekkeloos. 2 dagen later was het zover.. We hebben een nachtbus gepakt terug naar Jakarta om 16 oktober Ellie, Rolf en Lioba op te halen van het vliegveld!

1. Henk:
    6 november 2017