Jogjakarta

25 oktober 2017 - Jogjakarta, Indonesië

Vanuit Pangandaran hebben we voor de toeristische route gekozen, we zijn met de taxi naar een kleine haven gebracht om de boot te pakken. Hier stond een klein privé bootje voor ons klaar met een enorm luide motor die ons naar Cilacap bracht. De route was enorm mooi en we hebben genoten van het heerlijke boottochtje. Bij aankomst in Cilacap stond onze taxichauffeur met onze koffers en tassen alweer op ons te wachten. Na een bak koffie en wat kroepoek te hebben gekocht zijn we de auto in gegaan, op weg naar Jogjakarta. De rit duurde nog zo'n 5 uur met een tussenstop bij een heerlijk wegrestaurant waar wij onszelf verwend hebben met het heerlijk Indonesische maaltijd. In Jogjakarta zijn we afgezet bij onze volgende accommodatie Happy Buddha Hostel. Dit was een redelijk nieuw hostel met een relax sfeertje, hangmatten en leuk personeel. We hadden hier voor 2 nachten geboekt maar door wat wijzigingen in de planning werden het uiteindelijk 5 nachten. In Jogjakarta zijn we wezen shoppen op Malioboro Street en zijn we naar een Batikshop geweest om te zien hoe de echte Batik stoffen gemaakt worden. Ook zijn we naar de Krato geweest, dit was vroeger het Paleis en inmiddels is het een museum. Uiteraard zijn we in Jogjakarta met Ellie bij de Borobodur geweest, dit echter zonder Rolf en Lioba aangezien zij hier al meerdere keren waren geweest. We hadden een tour geboekt zodat we voor de openingstijd via een ingang bij een hotel de tempel op konden om de zonsopkomst te bekijken. Hierdoor werden wij om 03.30 opgehaald bij ons hostel om richting het hotel te gaan. Maar niet zonder ontbijt natuurlijk! Op weg naar de tempel in de taxi zijn we voor een stevig ontbijt langs de McDonalds gereden waar we 3 McChicken menu’s en een Cheeseburger bestelde. Al smullend van ons supergezonde ontbijt reden we door richting het hotel. Via het hotel konden we het terrein van de Borobodur op rond 05.00, ruim een uur voordat de officiële ingang open ging. Het was een fantastische ervaring om de zonsopkomst te zien vanaf de tempel. Al was het voor ons de 2de keer dat we hier waren, het blijft magisch! Na genoten te hebben van de prachtige uitzichten zijn we terug gelopen naar het hotel voor een ontbijt met koffie en thee. We zaten in de tuin van het hotel met een prachtig uitzicht op de Borobodur en op een of andere manier at niemand zijn ontbijt op??!! Na het ontbijt zijn we weer bij onze chauffeur in de auto gestapt die ons in 1.5 uur naar de Prambanan bracht. De Prambanan is iets minder bekend als de Borobodur maar minstens net zo spectaculair. Hier hebben wij de verschillende tempels op het complex bekeken en heerlijk rond gewandeld. Er waren hier aardig wat schooltripjes waar de kinderen opdracht krijgen om buitenlanders te interviewen om hun Engels te verbeteren. Ook wij zijn dus een aantal keren geïnterviewd en natuurlijk regelmatig met de kinderen op de foto geweest. Één van de hoofd redenen voor Ellie om naar Indonesië te komen is Maya. Maya is een jongedame met dezelfde leeftijd als Kido en heeft op jonge leeftijd haar moeder verloren. Maya is geadopteerd door Siri familie van Rolf. Aangezien Siri erg arm was en eigenlijk financieel niet voor Maya kon zorgen hebben Rolf en Lioba dit gedeelte op zich genomen vanuit Nederland. Ellie heeft hier altijd haar steentje aan bijgedragen. Uiteindelijk hebben ze met zijn allen ervoor gezorgd dat Maya universitair is afgestuurd en een zelfstandige dame is geworden. Maya kwam naar Jogjakarta vanuit Solo met haar nieuwe vriend om Rolf en Lioba en Tante Ellie te ontmoeten. Dit was best lastig maar ook heel intens en emotioneel. We hebben de hele middag zitten kletsen en we zijn daarna lekker uiteten geweest. Kido en Jill zijn achteraf nog met Maya en haar vriend opzoek geweest naar Arak (lokaal drankje). Wat niet al te makkelijk ging maar we hebben flink gelachen in de auto. Bij terugkomst was het moment daar voor Maya om afscheid te nemen. Dit was weer een emotioneel moment waar hier en daar wat tranen vloeiden. De dag erna zijn we met zijn allen een stuk door de natuur gaan fietsen. Tijdens de fietstour hebben we gezien hoe er rijst wordt geoogst en verwerkt. Ook zijn we bij een lokaal tempé fabriekje geweest. Aan het eind van de tour hebben we wat gedronken bij een museum waar Ellie en Rolf zich nog even van hun muzikale kant hebben kunnen laten zien. Na deze dag was het afscheid nemen van Rolf en Lioba. Dit omdat zij na 2 fantastische weken weer terug naar huis gingen. Rolf en Lioba nogmaals bedankt voor de gezelligheid, wij hebben enorm genoten! De laatste nacht in Jogjakarta konden we maar een paar uurtjes slapen en ons voorbereiden op het volgende avontuur met Ellie. We pakken om 01.00 uur de nachttrein vanuit Jogjakarta naar Malang deze rit duurt 8 uur maar.. We hebben BUSINESS class...