Phong Nha-Ke Bang, Dong Hoi en Hue

26 juni 2017 - Phong Nha-Kẻ Bàng National Park, Vietnam

Vanuit Nghi Văn hebben we een nacht geslapen in ‘Vihn City’. Hier hebben we ons weer heerlijk kunnen opfrissen in een hotelletje. De volgende ochtend zijn we vroeg gaan rijden over de QL15 (Ho Chi Minh Road) richting Phong Nha-Ke Bang. Dit was echt een geweldige route om te rijden met de motorbike. In totaal hebben we deze dag 230 km. afgelegd, met hier en daar wat pauzes. Het is hier echt geen straf om te moeten rijden want je kijkt onderweg je ogen uit! Onderweg stop je even om te picknicken en om foto’s te schieten van de omgeving. Ook gebeurt het regelmatig dat een groep koeien en/of geiten je passeren. Bij aankomst in Phong Nha-Ke Bang hadden we nog geen hostel geboekt. Waardoor we eerst even naar het centrum zijn gereden en zijn gaan kijken waar we wilden gaan slapen. We hadden gekozen voor een hostel net buiten het centrum langs een rivier. Waar je heerlijk kan chillen in hangmatjes uitkijkend op de rivier. Phong Nha-Ke Bang staat bekend om het National Park met enorme grotten die er te bezoeken zijn. Dit is enorme trekpleister waardoor hier veel toeristen op afkomen. Wij hebben de Paradise Cave bezocht. De Paradise Cave is een verlichte grot en zit vol met prachtige stalagmieten (zie foto’s). Op sommige plaatsen is de Paradise grot wel 80 meter hoog! Hierna hebben we een waterparkje bezocht om een frisse duik te nemen in het water tussen de bergen. Dit waterpark zat vol met Vietnamese toeristen waardoor wij weer enorm opvielen en flink bekeken werden. In het centrum van Phong Nha-Ke Bang hebben we twee keer heerlijk GEBBQT in enorm goedkoop restaurantje. Je betaalde nog geen 3 euro p.p. voor een BBQ met groentes, vlees en rijst. De eerste avond dat we daar aan het eten waren werd er een klein hondje aangereden door een auto. Wat heel gebruikelijk is hier in Vietnam.. is dat auto’s gewoon doorrijden. Ook het personeel van het restaurant en/of de Vietnamese uit de omgeving bekommerde zich niet om het hondje. Er was een toerist in het restaurant die hysterisch werd en het hondje van de straat afhaalde. Ze stond met haar telefoon te zwaaien om een dierenambulance te bellen. Helaas heb je geen dierenambulance in Vietnam… Wanneer er een ongeluk plaatsvindt moet je genoeg geld hebben om de kosten van het ziekenhuis te kunnen betalen. Dat wordt voor dieren erg lastig als de lokale bevolking het geld niet heeft en zich hier eigenlijk totaal geen zorgen om maken. Het hondje heeft het overleefd en is de hele avond verzorgt door de getreurde toerist. Vanuit Phong Nha-Ke Bang zijn we doorgereden naar ‘Dong Hoi’. Hier hebben we twee nachten geslapen om weer even van het strand te kunnen genieten. Ook hier hebben we weer tot 16:00 uur het strand voor ons alleen gehad. De Vietnamese komen hier rond half 5 met z’n allen bij elkaar op het strand om te zwemmen en te eten. Vanuit Dong Hoi zijn we doorgereden maar ‘Hue’. Een stad die inmiddels ook erg toeristisch is. We hadden hier een hostel geboekt voor 2 nachten en zijn s ’morgens vroeg weer vertrokken. Wij vonden het eerlijk gezegd niet heel bijzonder. Een stad met veel winkeltjes en barretjes. In de omgeving waren er wel wat dingen te doen maar niet echt activiteiten waar wij behoeften aan hadden. Het enige bijzondere was dat er op straat continu veel jongens op de motorbike aan ons vroegen of we Marihuana, Coke of Opium wilde kopen. Dit hadden we eerder nog niet meegemaakt. Op advies van een spanjaard die we hebben leren kennen in Ninh Binh zijn we uiteten geweest bij een Pizzeria ‘Zucca’. Dit was tot nu toe de beste Pizza voor ons in Azië… dus hoe dan ook hebben we goede herinneren aan Hue!