Nghi Văn

24 juni 2017 - Nghi Văn, Vietnam

Vanuit Trahn Hoa zijn we een nacht verbleven in het binnenland 'Yen Cat'. Onderweg zijn we bij de monteur op bezoek geweest voor Jill haar motorbike. Op 24 juni hebben wij besloten om bij de lokale bevolking te gaan slapen. We wilden een keer echt weten hoe het is om op een boerderij te slapen zoals de lokale bevolking dat doet. We hadden voor 2 nachten geboekt en kwamen in het donker aan op de boerderij. Net op het laatste moment viel Jill haar motorbike uit waardoor we erg blij waren dat we niet ver meer hoefden te lopen. Kido is bij aankomst gelijk gaan sleutelen aan de motorbike. We werden ontvangen door een oma en opa die geen woord Engels spraken. Al snel pakten zij de telefoon om hun zoon te bellen die ons in het Engels vertelde dat wij nu een deel waren van de familie en dat we ons thuis moesten gaan voelen. Oma liet ons de slaapkamer zien en hier werd Kido niet zo blij van… We hebben eerst 4 enorm grote dooie spinnen moeten weghalen en daarnaast kregen we de indruk dat er al jaren niet was schoongemaakt. Kido wilde het liefst zo snel mogelijk weg! maar helaas heb je weinig mogelijkheden in de middle of nowhere.... We hadden besloten te gaan douchen en naar het centrum te gaan om koud bier te halen. Wellicht dat we met wat alcohol op beter in slaap konden komen? Op de boerderij was er namelijk geen koud drinken of koelkast te bekennen. Het douchen was een uitdaging… dit omdat je in het donker tussen de eenden, koeien, honden, varkens, katten en kippen door moest lopen naar de badkamer. Er lag overal poep van deze beesten dus je moest met een zaklamp goed uitkijken waar je liep.. in de badkamer werd je vergezelt door enorme spinnen en kakkerlakken. Waardoor Kido zijn gezicht niet durfde te wassen hahaha. Na het douchen zijn we naar het centrum vertrokken en hebben we bier gehaald. Op het moment dat we terug kwamen viel het ons op dat het overal erg donker was. Opa kwam naar ons toe en wilden ons meenemen. We zijn met opa meegelopen naar een ander huisje en hebben hem (als familie zijnde) ook een paar biertjes gegeven. Bij aankomst kregen we weer zijn zoon aan de telefoon en die vertelde ons dat de elektriciteit was uitgevallen waardoor we in het andere huis moesten gaan slapen. We kregen een kinderkamer met een houten matras. Na enige tijd hebben we opa duidelijk kunnen maken dat we nog even wat spullen moesten halen. Kido heeft een tas meegenomen met onze eigen slaapzakken en kussens. Opa leek wel dronken die avond en wilden met Kido een slang gaan vangen in het rijstveld. Kido heeft dit aanbod afgeslagen en rond 00:00 uur zijn we een poging gaan doen om te slapen. De volgende morgen 06:30 werden we door opa meegenomen naar de buren waar we konden ontbijten. Het ontbijt bestond uit; ricewine met rijstnoodles en sojasaus. Ricewine wordt hier veel gedronken en bestaat uit een alcoholpercentage van 45%. Best pittig op de vroege morgen! Er werd 1 plastic beker geschonken en verdeeld onder 4 Vietnamese die naar ons idee al een jaar hun tanden niet hadden gepoetst.. heel smakelijk dus. Wat hier in Vietnam overigens heel normaal is! Je drinkt allemaal uit hetzelfde glas. Na het ontbijt zijn we terug gegaan naar de boerderij om ons om te kleden en vervolgens zijn we op pad gegaan met een Vietnamese neef. Ook hij sprak geen woord Engels maar heeft ons wel naar een bijzonder mooi meer gebracht, waarin we konden zwemmen. Na het zwemmen zijn we een Nuoc Mia (sugercan) in het centrum gaan drinken. Dit wordt gemaakt van Bamboe stokken. Deze worden fijn geperst en het sap hiervan wordt gemengd met het sap van een limoen en geserveerd in een beker met ijsblokjes. Heerlijk koud en verfrissend! Na enige tijd kwam opa samen met 2 meiden aanrijden op de motorbike. 1 van die 2 meiden kon aardig Engels spreken en die nodigde ons uit om bij haar moeder thuis te gaan lunchen. Haar moeder had een heerlijke lunch bereidt; rijst met gebakken ei, soep, morning glory en rijstpannenkoeken. Na de lunch moesten we weer even bij de buren op bezoek om ook hun te laten zien dat wij als buitenlanders in hun buurtje waren. Hierna zijn we even 2 uurtjes gaan slapen. Jahoor we hebben geslapen in het verschrikkelijk smerige kamertje haha. Vervolgens zijn we naar het strand gegaan met het meisje die Engels sprak. We hebben haar meegenomen de zee in en haar enigszins een beetje leren zwemmen. In de avond toen we terug wilden gaan deed Jill haar motorbike het weer niet. Waardoor we uiteindelijk 1 motorbike hebben laten staan en met de ander terug zijn gereden. Wij vonden het best pittig 25 km met z’n 3e op 1 motorbike. Terwijl die Vietnamese soms zelfs met zijn 4e op de motorbike rijden. Op de terugweg hebben we eerst het meisje naar huis gebracht en vervolgens zijn we naar de boerderij gereden. Opa ving ons op met een paar lauwe biertjes en nam ons weer mee naar de buren. Hier hebben we nog even wat biertjes gedronken en enorm gelachen. Met handen en voeten communiceren lukte aardig zeg maar! De volgende morgen zijn we vroeg weggegaan om de andere motorbike op te pikken. Het meisje die Engels sprak is mee gegaan zodat we het e.e.a. konden vertalen naar een monteur de volgende dag. We hebben afscheid genomen van opa en oma en ze bedankt voor de goede zorgen. Al met al was het een geweldige ervaring maar pfff.. we doen dit niet snel nog een keer..
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline:
    4 augustus 2017
    Hahahah klinkt weer leuk het is net een boek die ik aan het lezen ben
  2. Ghiel:
    OMG!!! Wat een verhaal! :D X
  3. Nicolien:
    4 augustus 2017
    Hahaha wat een avontuur. Ik denk dat het hier nog positiever beschreven staat dan hoe jullie Jr daad werkelijk voelde..... Maar iets om nooit weer te vergeten, echte avonturiers :)
  4. Diana Henze:
    4 augustus 2017
    Aaaaaaaaaaiiiiii spinnen en kakkerlakken . Had geen oog dicht gedaan . Dikke kus van mij
  5. Iris:
    5 augustus 2017
    Geweldig zeg! Zo proef je het echte Vietnam. Weer een mooi verhaal hoor! Nu op naar een schoon hostelletje
  6. Ellen:
    5 augustus 2017
    Achhh Jill en Kido denk altijd maar zo je zal er niet aan doodgaan hahaha misschien daar wat smerig maar wij zijn overdereven schoon hahah gwoon verstand op nul hahaha maar de mensen zijn waarschijnlijk wel heel puur en lief .Veel plezier en doe voorzichtig!
  7. Glenn:
    9 augustus 2017
    Niet eens mee de slang gaan vangen?
    Ik ga stuk hier!
  8. Linda:
    11 augustus 2017
    Wat een verhaal zeg. En prachtige foto's