Ninh Binh en Thanh Hóa

19 juni 2017 - Ninh Binh, Vietnam

Op 19 juni zijn we aangekomen in Ninh Binh. We hebben de eerste 100 km. met de motorbikes erop zitten en het was eigenlijk zo voorbij. We dachten vroeg te vertrekken om de drukte voor te zijn, maar helaas.. in Hanoi is het 24/7 druk. Het eerste stuk hebben we voornamelijk over de hoofdweg AH1 gereden. De AH1 is een goed geasfalteerde weg, alleen enorm druk met verkeer. Er rijden voornamelijk veel vrachtwagens, bussen, auto’s en motorbikes. We zijn vanuit de Chaos in Hanoi aangekomen in een oase van rust ‘Ninh Binh’. In Ninh Binh hadden we een Homestay geboekt voor 2 nachten tussen de Karstrotsen. We hadden een 2 persoonskamer en keken vanuit het balkon uit op rotsen. We hebben hier voornamelijk genoten van de natuur, wat een prachtige omgeving!! We zijn 1 dag naar de Mua Cave geweest. Hier hebben we eerst het hoogste punt beklommen en zijn hierna de cave in gegaan voor verkoeling. Je kan in de Mua Cave zwemmen. Om erin te komen loop je tot je knieën in het water. Bij vertrek starten Kido zijn motorbike niet meer. Kido heeft een Vietnamees om een schroevendraaier gevraagd en na het een en ander loshalen deed hij het gelukkig weer! ‘S avonds kregen we bericht van Harry en Ben. 2 gasten uit Australië die tegelijk met ons hun motorbike hebben gekocht en ook in Ninh Binh waren. Zij vroegen of we wat kwamen drinken. We zijn naar het stadje gereden en hebben samen wat gegeten en een drankje gedaan. Ben was zijn iPhone ’s middags verloren en deze kwam een Vietnamese taxichauffeur terug brengen. Het beeld was gebroken maar zijn telefoon deed het verder nog goed. De Vietnamees wilde er niks voor hebben alleen een foto als aandenken. Die Vietnamese zijn zo ongelofelijk behulpzaam en vriendelijk! De laatste dag zijn we vertrokken naar Thanh Hoa. Dit was een rit van 2 uur waarna we direct de zee in zijn gedoken. We hebben onze backpacks meegenomen naar het strand en zijn gaan zwemmen. In de zee bedachten we opeens.. shittt de paspoorten liggen nog in Ninh Binh. Deze moet je afgeven bij je verblijf in Vietnam. Waardoor we weer terug konden en in de Homestay nog een nacht zijn blijven overnachten. We hebben bij aankomst een luxere kamer gekregen omdat de andere waren volgeboekt. Deze avond hebben we doorgebracht met een Canadees en Spanjaard. Uiteindelijk hebben we een hele gezellige avond gehad dus waren we de ellende zo weer vergeten. De volgende dag zijn we weer opnieuw vertrokken naar richting Than Hoa. Hier hebben we nog even in de zee gezwommen en zijn de volgende dag wat meer het binnenland ingetrokken richting een National Park. Onderweg hield Jill haar Motorbike er ineens mee op. We waren midden in de hitte gestrand in een afgelegen buurtje. Kido heeft weer het één en ander losgehaald en is gaan kijken. Waarna een Vietnamese man ons opeens riep en vroeg of wij bij hem in de schaduw wilde staan. Hij had gereedschap liggen en pakten gelijk een grote kan thee met ijsklonten erbij. Thee is iets wat je overal hier overal gratis krijgt! Voornamelijk lauw en niet te vergelijken met de thee in Nederland. Maar heerlijk als je in de hitte staat weg te zweten hahah! Daarnaast kreeg Jill nog een bak koffie met ijs van een buurman die ons zag zitten. Kido heeft Jill haar accu kunnen opladen en haar carburateur schoongemaakt waardoor na enige tijd de motorbike weer starten! We hebben de Vietnamees bedankt en zijn weer verder gaan rijden..

1. Henk:
    31 juli 2017
    Waw! Alweer een leuk! verhaal en idem foto's. Thanks and keep them coming and above all: enjoy
  2. Inge:
    31 juli 2017
    Super om jullie zo te volgen.
    Geweldige verhalen en foto's, geniet lekker en veel plezier. Groeten
  3. Diana Henze:
    31 juli 2017
    Hahahaha Kido probeer je nou daar je geld wit te wassen ? Hahahahaha .
  4. Glenn:
    9 augustus 2017
    Is die daar alsnog aan het sleutelen Hahaha
    Wel top dat je alles zelf kan fiksen.
    Handuuug