Hanoi en Hai Phong

8 juni 2017 - Hanoi, Vietnam

Vanuit Sapa hebben we 4 uur in een bus gezeten richting Hanoi. We zijn in Hanoi aangekomen bij de ‘Kiem lake’. Vanuit hier zijn we naar ons hostel gelopen ‘Brothers inn’ in het Old Quarter. Hier hebben we 2 nachten in een dorm geslapen met 6 andere backpackers. Sinds we in Vietnam zijn hebben we bij iedere overnachting gratis ontbijt. Het ontbijt bij ‘Brothers inn’ was wel echt ultiem. Je had keuze uit 15 verschillende gerechten als; fried rice, fried noodles en beef noodle soep wat bekend staat als lokaaal gerecht hier in Vietnam. Allerlei soorten ei met verse banquettes en nog veel meer. Daarbij serveerde ze onbeperkt koffie, thee, water en fruit. Heerlijk om zo je dag te beginnen! Hanoi is een drukke stad met enorm veel verkeer. Er rijden voornamelijk veel motorbikes, fietsers, auto’s en taxi’s door de stad. Waardoor je op ieder moment goed om je heen moet kijken. De eerste dagen ben je wat huiverig, waardoor je geen stap verder komt. Al snel merk je.. (net als in Amsterdam) dat je gewoon moet gaan lopen en malingen moet hebben aan het verkeer. Hanoi heeft als stad eigenlijk alles wat je maar kunt bedenken, hier wordt echt op ieder moment van de dag goed geleefd. Er wordt voornamelijk veel bier gedronken, waardoor ze hier zelfs een straat naar hebben vernoemt; ‘Beercorner’. Waar je altijd veel bier voor weinig kunt drinken. In Hanoi hebben we informatie opgedaan over het kopen van 2 motorbikes. Hierna hadden we besloten eerst even te gaan relaxen op een eiland ‘Cat ba’. Cat ba is een eiland die overeenkomt met Halong Bay alleen wat rustiger ia qua toeristen. Om op dit eiland te komen hebben we eerst een bus gepakt naar het stadje ‘Hai Phong’. Hier hebben we 1 nacht geslapen en zijn de volgende ochtend richting de pond vertrokken. Bij aankomst hebben we 3 andere backpackers leren kennen; Jonas, Caroline en Remy. Waar we aan de praat mee raakten en er pas op de pond achter kwamen dat we verkeerd zaten. We hadden de pond genomen voor motorbikes en gingen naar Cat Hai i.p.v. Cat Ba. Dit betekende voor ons dat we 7 km. Met backpacks moesten gaan wandelen in een temperatuurtje van 35 graden. Al snel besloten we dat we hier geen zin in hadden. Waardoor we ons hand hebben opgestoken om mee te kunnen liften met een busje.. en Ja hoorrr…. Het eerste stamvolle busje vol met Vietnamese stopte!! We mochten mee liften, maar dan wel onder enige omstandigheden. Er was totaal geen plek meer, waardoor de backpacks op schoot gingen en wij samen met de reisleider opgepropt 7 km. hebben moeten staan. Onderweg kregen we van de Vietnamese heerlijk vers fruit en hebben we erg veel lol gehad. Uiteindelijk hebben we niks hoeven te betalen, alleen moesten we met iedereen op de foto. Vervolgens zijn we op de volgende pond gestapt richting het eiland ‘Cat Ba’.