Vung Tau en Côn Dâo

28 juli 2017 - Vung Tau, Vietnam

Vanuit Dalat hebben we een geweldige route door de bergen gereden richting het zuiden. In het plaatsje Tp. Bao Loc zijn we een hotel binnen gestapt en hier konden we overnachten voor weinig. De volgende ochtend zijn we richting de kust gereden en kwamen we uit in het plaatsje La Gi. Langs de kust wilden we graag gaan kamperen maar omdat het weer niet mee zat hebben we een nacht in een hotel geslapen. De volgende ochtend zijn we vertrokken richting Vung Tau. Bij aankomst in Vung Tau hadden we voor 2 nachten geboekt in het Dragon hostel. Dit hostel wordt net 3 maanden gerund door een vriendelijk Vietnamees stel. We hadden een prachtige kamer met badkamer en een heerlijk bed voor 10 euro per nacht. We zijn bewust naar Vung Tau gegaan omdat we vanuit hier de boot wilden pakken naar het eiland Côn Dâo. Côn Dâo is een archipel in de Zuid-Chinese Zee en bestaat uit 16 eilanden. De meeste eilanden zijn onbewoond en zijn niets meer dan rotspunten. Je kunt zowel met het vliegtuig als met de boot dit eiland bezoeken. Wij hadden voor de goedkope optie gekozen.. De boot Maarrr dit is niet zo maar een boottochtje.. Dit is een boottocht van minimaal 12 uur over een wilde zee.. Vooraf hadden wij ons ingelezen op het internet en uit alle ervaringen blijkt dat het een verschrikkelijke boottocht is. Waarbij veel mensen ziek worden en er met slecht weer kans is dat de boot niet vaart. Er staat op internet beschreven dat alle mensen die heen gaan met de boot terug gaan met het vliegtuig. Dit betekent niet veel goeds?! Maar voor ons klonk dit als een leuke uitdaging! Op Jill haar verjaardag (1 augustus) hebben we de tickets gekocht van 5.50 euro p.p. We hadden besloten om 1 motorbike mee te nemen, dit betekent dus hoe dan ook.. Heen met de boot EN terug met de boot!! We moesten een aantal dagen wachten voor dat de boot vertrok waardoor we 5 nachten hebben geslapen in het Dragon hostel. Vung Tau is een plaatsje die amper wordt bezocht door toeristen. Voornamelijk alleen in de weekenden door Vietnamese toeristen. Aangezien het hostel net begonnen was, was het hier lekker rustig en voelden we ons wel thuis. Op Jill haar verjaardag zijn we heerlijk uiteten geweest. s’ Avonds had Kido de rooftop van ons hostel versierd en hebben we een borrel gedronken. Iedere dag is hier eigenlijk een feestje, waardoor je iedere dag een beetje het idee hebt dat je jarig bent. Op 3 augustus zijn we rond 5 uur met de boot naar Còn Dâo vertrokken. Bij aankomst in de haven hebben we een ticket gekocht voor de motorbike en hebben we een misselijkheidstabletje genomen. Hierna zijn we onze slaapplek gaan bekijken. We hadden vooraf gehoord dat er bedden op de boot zouden zijn maar wij hadden geen idee of wij ook daadwerkelijk een ticket hadden voor een bed. Gelukkig viel het mee.. we hadden inderdaad 2 bedden, alleen niet dichtbij elkaar. De één sliep boven op een stapelbed en de ander ergens beneden. We sliepen in een ruimte met 40 stapelbedden van 1.70m lang. Je kon je benen of armen niet strekken want dan lag je met je voet bij de hoofd van je buurman. De eerste paar uren hebben wij op het dek doorgebracht en hier voelden we al dat de zee enorm ruig was. Hoe verder we de open zee op kwamen, hoe heftiger de boot heen en weer ging. De meeste mensen haalden een noedelssoepje als avond eten en gingen daarna hun bed in om te gaan slapen. Wij zijn tot een uurtje of 8 op het dek gebleven om de zonsondergang te bekijken. Vervolgens hebben we een diazapammetje genomen om te kunnen slapen. Bij aankomst in de slaapzaal was bijna iedereen aan het overgeven. Dit heeft uiteindelijk de hele boottocht geduurd 15 uur!! De 1 na de ander ging over z’n nek. Wij hebben ons gelukkig helemaal niet ziek gevoeld en eigenlijk best prima geslapen. Bij aankomst op Côn Dâo zijn we richting het hotel gereden. De eerste dag heeft het de hele dag geregend waardoor we niet veel gedaan hadden. De 2e dag klaarde het in de middag op dus zijn we een stuk gaan rijden en het strand op gaan zoeken. Côn Dâo is een prachtig eiland met bijzonder mooie lege stranden. Ook kun je hier goed eten op straat. Er zijn weinig winkeltjes en restaurantjes maar voldoende mogelijkheden om goed te eten op straat. We hebben 1 dag gesnorkeld en uiteraard het museum en de gevangenissen bezocht. Dit eiland heeft echt een verschrikkelijke geschiedenis! Vroeger bestond Côn Dâo alleen uit een gevangenis die werd gebouwd door de Fransen. De Fransen hadden het eiland overgenomen en hebben hier communisten vastgehouden en ernstig gemarteld. Iedereen die op kwam voor zijn eigen land werd vastgezet; mannen, vrouwen en zelfs kinderen. Het eiland werd vroeger ‘Devils Island’ genoemd door de afschuwelijke martelingen die hier hebben plaatsgevonden. Ook waren hier de beruchte (indrukwekkende) Tigercages (zie foto’s). Op de dag dat we gingen snorkelen was het helaas erg bewolkt waardoor het zicht minder was. We hebben op 2 verschillende plekken gesnorkeld, ergens in een baai en een stuk in de open zee. Achteraf kregen we een heerlijke lunch voorgeschoteld; rijst met varkenslapjes en Morning Glorie. Wij vonden het koraal en de vissen een beetje tegenvallen maar we hebben hoe dan ook een heerlijke dag gehad. Verder hebben we veel op het strand gelegen en vooral genoten van de heerlijke rust op het eiland. Na 6 nachten te hebben geslapen op Côn Dâo hebben we besloten om weer terug te keren naar Vung Tau. Hiervoor hebben we weer boottickets gehaald maar nu voor de boot Côn Dâo 10 ipv. Côn Dâo 09. Anders hadden we weer 2 dagen moeten wachten. We hebben dit keer 2 euro per persoon meer betaald waardoor we iets meer comfort konden verwachten. Bij aankomst op de haven moesten we eerst de motorbike op de boot laten tillen. Bij het afgeven van de tickets pakte de medewerker een jerrycan met een slangetje. Hij opende de brandstoftank en haalt bijna alle benzine uit de motorbike. Vervolgens loopt hij naar zijn eigen brommer en stopt hier al het benzine in. Wij hebben echt met open mond staan kijken en proberen te achterhalen wat hier de reden van was, maar dit leek onmogelijk. Meneer deed zijn ding en keek niet op of om... De boot Côn Dâo 10 had zeker meer comfort! Hij was een stuk groter en we lagen nu in een slaapzaal met 4 stapelbedden. De bedden waren zelfs breder en de langer. De boot ging amper heen en we hebben dit keer niemand horen overgeven! ’s Avonds hebben we nog even op het dek gezeten met een chinees meisje en geproost met een aantal militaire. Vervolgens hebben we een prima nacht geslapen en zijn we na 12 uurtjes weer aangekomen op Vung Tau. Bij aankomst kregen we uiteindelijk nog een slok benzine terug. Vervolgens zijn we teruggereden naar het Dragon hostel.

1. Diana Henze:
    16 september 2017
    Wat een belevenis weer zeg met die boot . Ben blij dat jullie niet ziek zijn geworden en zonder scheuren aan de andere kant terecht zijn gekomen hahaha . Slim mannetje met die benzine hahaha .
  2. Oma aalders:
    17 september 2017
    Wat fijn dat jullie net misselijk zljn geworden

Op

Wat fijn dat jullie niet misselijk zijn gewordenop D

De boot. Oma