Hekou grensovergang Vietnam

4 juni 2017 - Hekou, China

Vanuit Kunming zijn we naar het stadje Hekou gereisd. Hekou is een klein stadje die niet zo bekend is met toeristen. Wij konden dan ook maar 1 hostel vinden en hadden deze voor de zekerheid vooraf geboekt. Bij aankomst bleek dit hele hostel al een tijdje gesloten te zijn wegens ‘verbouwing’. Waardoor we opzoek moesten naar iets anders. Aangezien niemand is berekend op toeristen, spreekt er ook niemand Engels. Na even wat rond te lopen kwam er ineens een Chinese toerist naar ons toe met de vraag; Can i help you? Super fijn! Toch iemand die ons de weg heeft kunnen wijze naar hotels. Deze hotels bleken nog goedkoper te zijn dan het hostel die we hadden geboekt. Achteraf gezien snapten wij ook enigszins waarom… We hadden prachtig uitzicht op de rivier en keken zo uit op Vietnam. De kamer was Luxe; airconditioning, een zacht bed, warme douche en een schone badkamer en dat voor 10 euro. We hadden eerder op de 1e verdieping een kamer bekeken deze was prima waardoor we hadden toegezegd. Uiteindelijk kregen we een kamer op de 4e verdieping met overal a4 formaat advertenties van prostituees die gebeld konden worden.. In Hekou hebben we 1 nacht geslapen en zijn de volgende ochtend naar de grensovergang gegaan. We zijn zonder problemen de grens overlopen naar Vietnam bij het stadje ‘Lao Cai’. Wat een geweldige ervaring was dit!!

Om nog even terug te komen op China hebben we even wat Tips en Tops op een rijtje gezet:
Tips:
• Taalbarrière
• Je wordt zonder schaamte volledig bekeken en nagekeken
• Mannen roggelen en spugen overal
• Zijn de hele dag met hun telefoon bezig
• Kinderen lopen in een broek en/of luier met open kruis
• Kinderen plassen overal op straat
• Super dun en slecht toiletpapier
• Zowel met regen als met zon lopen de chinezen met paraplu’s
Tops:
• Taalbarrière (leuke uitdaging)
• Vriendelijke en behulpzame mensen
• Goed geregeld openbaar vervoer
• Nacht/slaap treinen
• Roken in hotels, restaurants en treinen is toegestaan
• Schone kamers met standaard AC.
• Elke ochtend wordt de hele stad schoon geveegd
• Totaal niet toeristisch ingesteld
• Iedereen laat elkaar in zijn waarde
• Het voelt overal enorm vertrouwd en veilig

1. Lucia:
    19 juni 2017
    Wat een mooie reis maken jullie! Ik heb van een trotse en enthousaiste vader (Richard dus) de naam van jullie site gekregen om mee te lezen. Straks naar Halong bay? Geniet er van!!
  2. Henk:
    20 juni 2017
    Have fun and enjoy Vietnam :-)
  3. Malu:
    20 juni 2017
    Hey mop !!! Ik lees nog steeds alles vol bewondering mee...het is ook echt heel mooi in vietnam heel veel plezier..xxxx
  4. Ghiel:
    Geweldig om te lezen dit! Enjoy lieverds! Xx