Quang Ngai en Ly Son Island

9 juli 2017 - Quang Ngai, Vietnam

Vanuit het heerlijke Hoi An zijn we doorgereden naar ‘Quang Ngai’. Hier hebben we 1 nacht in een goedkoop hotel geslapen om de volgende dag een pond te pakken naar het eiland ‘Ly Son’. Bij het hotel werden we hartelijk ontvangen met een knuffel door de eigenaar en de eigenaresse. We kregen een kamer met een kingsize bed en zijn bij aankomst gelijk gaan douchen. Net nadat we gedoucht hadden kwam de eigenaar onze kamer in met 2 andere mannen. Aangezien ze geen woord Engels spraken hadden wij geen idee wat ze wilden gaan doen. Blijkbaar moest er iets aan het dak gerepareerd worden waarvoor ze door onze kamer moesten, over het balkon richting het dak. Hier hebben we even op gewacht en zijn hierna boodschappen gaan doen. We hebben voldoende drinken en eten ingeslagen om te kunnen kamperen op het eiland Ly Son. Yeah!! eindelijk kamperen in Vietnam! Bij terugkomst in het hotel hebben we nog met 2 Vietnamese een biertje gedronken voor de deur van het hotel, op de gebruikelijke plastic stoeltjes. De volgende ochtend zijn we vol bepakt richting de haven gereden om de tickets te kopen. Nadat we de tickets hadden gekocht reden we richting de boot en de eerste vraag die in ons op kwam was…. Hoe gaan ze die motorbikes op deze boot krijgen?? Al snel werd duidelijk dat we aan de late kant waren waardoor ze onze motorbikes overnamen en deze als een gek de boot op tilden. Aangezien er geen stoelen meer voor ons vrij waren verwezen ze ons, met nog een andere toerist, naar het achterste gedeelte van de boot. Hier konden we tussen een aantal slapende Vietnamese op de grond zitten. We hebben uiteindelijk anderhalf uur op de boot gezeten. Bij aankomst op ‘Ly Son’ hebben we flink moeten onderhandelen over de prijs van het vervoeren van onze motorbikes. We hebben ze uiteindelijk 70.000VND gegeven(3 euro). Vervolgens zijn we het eiland gaan verkennen. We hebben ons laten vertellen dat Ly Son voornamelijk bezocht wordt door lokale toeristen en dat hier enorm veel knoflook en ui wordt verbouwd. Ly Son bestaat uit 3 eilanden aan de Zuid-Chinese Zee; Lón, Bé en Mù. Van deze 3 eilanden zijn er 2 bewoond, Mù Cu is feitelijk alleen een rotspunt. We hadden al snel besloten de volgende dag te vertrekken naar het kleinere eiland(Bé) om daar te gaan kamperen. Op het grote eiland(Lón) heb je geen strand en wat is er mooier dan wakker worden in je tent aan de zee? De eerste avond op Lón hebben we een enorm mooie zonsondergang gezien, boven op de hoogste berg net onder de militaire post. Vanaf deze plek keken we uit op onze volgende bestemming, het eiland (Bé). Aangezien we de volgende ochtend de motorbikes niet mee konden nemen naar het kleinere eiland hebben we deze en een tas achtergelaten bij een hotel. Bij aankomst op het eiland Bé hebben we de beste spot opgezocht tussen de rotsen om te gaan kamperen. Het was enorm warm en er was geen wolkje in de lucht te zien waardoor we een sarong hebben opgehangen aan 4 paaltjes voor wat schaduw. Ook hadden we natuurlijk verkoeling van de zee. s’ Avonds hebben we een kampvuurtje gebouwd en daar heerlijk op gekokkereld; verse groenten met rijst. Vervolgens hebben we onder het nuttige van een heerlijke vodka gemixt met green thee de tent opgezet. ’s Avonds toen we wilden gaan slapen kwamen er nog wat groepjes kinderen voorbij met zaklampen. Zij waren naar ons idee op zoek naar iets maar geen idee naar wat?! Het was een warme nacht waardoor we niet heel veel uurtjes hebben geslapen en de tent open hebben gegooid voor een verfrissend briesje. Kido was het eerste de tent uit en heeft de zon zien opkomen. Hij vond het waanzinnig om op deze manier wakker te worden! Hierna zijn we samen een ontbijtje gaan maken; ei met groenten op een geroosterd broodje heerlijk! We hadden ons voorgenomen om 2 dagen te kamperen maar door de enorme hitte hadden we al het drinken opgedronken. Op het kleine eiland is er weinig te koop waardoor we geen andere optie hadden dan ons spullen te pakken en de boot terug te nemen naar het grotere eiland. Hier hebben we nog 1 nachtje geslapen in het hotel waar we onze motorbikes en tas achter hadden gelaten en zijn de volgende ochtend weer de boot op gegaan richting het vaste land. Eenmaal op het vaste land weer enorm moeten onderhandelen omdat we onze motorbikes weer mee terug namen, maar gelukkig hebben we niet meer betaald dan op de heen weg!

1. Nina:
    25 augustus 2017
    Geweldig!!!!!!
  2. Oma aalders:
    1 september 2017
    Hoi jill en kldo
    Wat een leuk relsverhaalwat jullie gestuurd hebben.
    Liefs van oma.