Mekong Delta en Ha Tien

17 augustus 2017 - Ben Tre, Vietnam

17 augustus zijn we met de bus vanuit Ho Chi Minh naar Ben Tre gegaan, dit ligt in de Mekong Delta. De Mekong Delta is het zuidelijkste gedeelte van Vietnam, hier verdeeld de Mekong rivier zich en gaat hij de Zuid-Chinese zee in. In de Mekong Delta leeft en woont de bevolking letterlijk op de rivier. Bij aankomst in Ben Tre zijn we naar ons verblijf gegaan: Ben Tre Farmstay. Hier hadden wij voor 2 nachten een bungalow geboekt in een enorme tuin. In deze tuin groeide van allerlei soorten fruitplanten en andere flora. De Farmstay lag direct aan de rivier. Na een nacht heerlijk te hebben geslapen zijn we samen met wat andere backpackers mee gegaan op een boottocht om de buurt te verkennen. We zijn met een boot over het rivieren netwerk gevaren en onze eerste bestemming was een bakstenenfabriek. Hier hebben ze laten zien hoe ze van natuur producten bakstenen maken. Na de bakstenenfabriek zijn we naar een Coconut candy fabriek geweest. Hier maken ze o.a. snoep en massageolie van de kokosnoot. Na de Coconut candy fabriek zijn we op de fiets verder gegaan naar de laatste bestemming. Een plek waar ze met de hand matten maken. Deze matten worden o.a. gebruikt om op te slapen, eten en picknicken. Hierna moesten nog zo'n 10km door de natuur fietsen over kleine bruggetjes tot we weer bij de Farmstay waren. Tijdens het fietsen hebben we kennisgemaakt met 2 Italianen uit de Farmstay. s’ Avonds hebben we 2 fietsen gehuurd en zijn we naar het centrum gereden. Hier hebben we wat gegeten en lekker over de markt gestruind. s’ Avonds bij de Farmstay hebben we nog een paar borrels gedronken met een paar andere backpackers. De volgende dag zijn we na een heerlijk ontbijt samen met de Italianen met de bus naar Can Tho gereisd. Can Tho staat bekend om zijn floating market. Dit is een markt van bootjes die van allerlei producten verhandelen. Aangezien onze Italiaanse vrienden een duur hotel hadden geboekt en wij een goedkoop bamboe bungalow, hadden wij afgesproken contact met elkaar op te nemen i.v.m. de floating market. Na een wandeling van zo'n 3km kwamen wij aan bij ons verblijf. Dit was een resort van Bamboe bungalows, eigenlijk was alles van bamboe. Het hele resort was boven de rivier gebouwd. Echt een prachtige plek om lekker te ontspannen alleen waren de luxe en comfort ver te zoeken. Gelukkig zijn wij inmiddels wel wat gewent en vinden wij in de buitenlucht slapen eigenlijk best lekker! Na wat overleg met onze Italiaanse vrienden hebben wij de tour voor de floating market bij ons verblijf geboekt. Dit betekende 05.00 uur met de boot vertrekken naar de floating market. Na een half uurtje varen kwamen we op de grote rivier uit waar zeker 100 boten aan het handelen waren. Een aantal grote die stil liggen en heel veel kleintjes die overal tussendoor varen en koffie en ontbijt aan de toeristen verkopen. Na een tijdje hier rondgevaren te hebben en iedereen zijn ontbijt binnen had zijn wij doorgevaren naar een fabriek waar ze van allerlei producten van rijst maken. Jill heeft de dames nog even geholpen om de rijst bladen door de snij machine te halen. Hierna zijn we nog een stuk gaan varen door de verschillende kanalen en uiteindelijk weer terug gegaan naar hotel. Het is heel bijzonder om te zien hoe deze mensen op het water leven. Onderweg zie je mensen zichzelf wassen, kleding wassen, groentes wassen en dat allemaal in deze vervuilde rivier! Onze vrienden moesten na de boottocht snel gaan, die hadden namelijk een hele strakke planning om hun vliegtuig te halen. Wij hebben de rest van de dag heerlijk in een hangmat gelegen en onze volgende trip richting de grens naar Cambodja uitgezocht. We hebben besloten om naar de zuidelijkte grens overgang van Vietnam naar Cambodja te gaan. Hiervoor zijn wij met de bus vanuit Can Tho naar Ha Tien gegaan. In Ha Tien hebben we voor 1 nacht een goedkoop hotel geboekt zodat wij de trip naar Cambodja konden regelen. Toen wij in Ha Tien liepen werden we aangesproken door een vriendelijke Vietnamees. Hij wilde graag van alles voor ons regelen en samen met ons wat tijd door brengen. Wij zijn eerst naar het hotel gegaan om de spullen te droppen. Na een lekkere douche zijn we het centrum in gegaan en hebben we bus tickets en visums geregeld bij een reisorganisatie, lekker makkelijk. Vervolgens wij weer de zeer vriendelijke Vietnamees tegen en vroeg hij of wij naar het strand wilden. Wij hadden verder geen plannen dus zijn met hem mee gereden in zijn rammel bakkie(Deawoo Matiz). Met zijn zeer slechte Engels heeft hij ons wat over zijn stad verteld en heeft hij ons de mooie kust laten zien. Later die avond hebben wij opnieuw met hem afgesproken en zou hij ons ophalen bij ons hotel. 15 min te laat maar dat weten we inmiddels van de Vietnamezen. Hij kwam aan op zijn motorbike en wij stapten achterop om richting een poolbar te gaan. Kido heeft hier een paar potjes met hem gepoold onder het genot van een biertje. Onze vriend kon goed poolen maar de enige buitenlander in de tent had veel geluk en heeft met 3-2 gewonnen. Na nog een biertje langs de rivier te hebben gedronken en Jill haar laatste Banh Mi heeft gegeten, zijn wij voor de laatste keer in Vietnam ons bedje in gekropen. Dit voelt best vreemd want wat hebben wij genoten zeg van dit fantastische land! En wat zullen wij dit gaan missen!! Na een paar uurtjes te hebben geslapen werden wij om 06.00 uur opgehaald om met de bus naar de grens overgang te gaan. De bus heeft ons afgezet bij de grens overgang, waar wij Vietnam uit liepen en vervolgens door een stuk niemandsland de Cambodjaanse grens overstaken.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henk: