Kep en Kampot

21 augustus 2017 - Kep, Cambodja

Na 3 fantastische maanden in Vietnam lopen we de richting Cambodja. Bij aankomst bij de Cambodjaanse grens blijkt dat we alleen een visum hoeven te kopen en 1 dollar moeten betalen voor een (zogenaamde) Health check. Voor de Health check moet je een klein kamertje in waar een man met lange witte jas je verwijst naar de camera. Er wordt een foto van je gemaakt en vervolgens mag je na 2 seconden weer gaan... Nadat de visums geregeld waren konden we zo zonder enige controle of bagage scanner Cambodja in lopen. Hier zijn we op de bus gestapt die ons naar plaatsje Kep zou brengen. Kep is een klein plaatsje vlakbij de grensovergang, zo’n 20 km. met de bus. Na zo'n 10 minuten rijden kreeg de bus een lekke band. Gelukkig was dit in nog geen 15 minuten opgelost door een monteur in een hutje langs de weg. De bus zetten ons uiteindelijk af in het centrum van Kep. Dit was ruim 3km van ons verblijf af. Er stonden meerdere tuktuk's klaar om ons te brengen maar wij besloten te lopen zodat we meteen de omgeving een beetje konden verkennen. Bij aankomst bleek het verblijf een stuk land te zijn met 7 mooie bungalows. De bungalows waren gebouwd op palen en zagen er keurig uit van binnen. De tuin was mooi en goed onderhouden en lag heerlijk rustig net buiten het centrum. Kep is een klein dorpje aan de zuidkust van Cambodja dat bekent staat om zijn verse krab(Kep betekent Crab). Wij hebben 2 nachten geslapen in Kep en hiervan 1 dag een motorbike gehuurd om de buurt te verkennen. Jaa.. We missen die motorbikes nu al!! Kep heeft een klein mooi strand wat grenst aan het centrum. Door het slechte weer was het water niet helder en zijn we niet naar het strand geweest. Wij zijn naar het National Park geweest waar we doorheen konden rijden met de motorbike. Hier hebben we de hoogste berg beklommen en uiteindelijk zicht gehad op een mooie kustlijn. Ook zijn we uiteraard naar de Crab market geweest hier wordt aan de kust verse krab gevangen met kleine bamboe kooien(zie foto’s). Als de krab gevangen is gaat hij meteen de markt op die naast de kust ligt of ze gaan direct op de BBQ om verser dan vers gegeten te worden. Aangezien wij beide geen viseters zijn was dit niet onze favoriete plek. Maar dit moet je natuurlijk wel gezien hebben! Na 2 nachten in Kep geslapen te hebben was het tijd voor de volgende bestemming. We zijn met de bus vanuit Kep 17km. naar Kampot gereden wat 45 min. heeft geduurd. In Cambodja zijn de wegen nogal slecht en de bussen zijn zwaar afgekeurd. Kampot is een stuk groter dan Kep en meer bekend onder de toeristen. Wij werden hier verrast aan een zeer breed scala aan westers voedsel. In Kampot zelf is niet veel te doen maar met al die restaurantjes en een gezellige boulevard langs de rivier kan je je hier prima vermaken. Wij zijn dan ook veel uit eten geweest tot wel 3 keer per dag haha. Ook hebben we hier kennis gemaakt met de Happy Pizza restaurants waar je bijna alles kan krijgen voor weinig geld. In Cambodja betaal je voornamelijk met Amerikaanse dollars. Voor kleinere bedragen gebruik je de Cambodjaanse Riel. Als we niet in een restaurant zaten waren we lekker aan het afkoelen in het zwembad bij ons hostel. Na ons 2 dagen volgegeten te hebben met burgers, patat, pizza, Mexicaans eten en zelfs shoarma was het tijd om verder te gaan. De volgende bestemming is weer aan de kust met mooie stranden, Sihanoukville.