Penang

19 september 2017 - Penang George Town, Maleisië

Vanuit Cambodja zijn we naar Kuala Lumpur gevlogen en vervolgens direct door naar Penang. Penang is een eiland in het noorden, aan de westkust van Maleisië. Vanaf het vliegveld hebben we de lokale bus genomen naar het stadje George Town. Hier hadden wij een simpele kamer geboekt in een hostel. Dit was wel even anders dan we gewent waren. De goedkope accommodaties in Maleisië hebben privé kamers waarbij je de badkamer en wc deelt met andere. George Town is een authentiek stadje met veel verschillende culturen en staat bekend om zijn brede assortiment aan goedkoop straatvoedsel. Een plek die wij niet konden overslaan natuurlijk! De eerste 2 dagen heeft het veel geregend waardoor wij niet meer gedaan hebben dan het stadje verkennen en de vele prachtige muurkunstwerken bekijken. Maleisië is een multiculturele samenleving, waardoor het eten op straat erg divers is. We hebben hier kennis gemaakt met de Indische keuken en de bekende Roti Canai: een heerlijk verse roti pannenkoek die je in verschillende sausjes kunt dippen. Na 2 nachten zijn wij verhuisd naar een ander hostel die er een stuk gezelliger uitzag, met veel backpackers en een hele enthousiaste eigenaar. Volgens de eigenaar waren de kamers simpel maar het belangrijkste was dat alles schoon was.. Volgens ons heeft hij een hele andere definitie van schoon dan dat wij hebben. De kamer stonk en het bed zag er niet al te fris uit, de doucheruimte met de wc erin was VERRE weg van schoon. Maar ach de vibe was goed en het was gezellig en dat vonden wij het belangrijkste. Toen het eindelijk droog was hebben wij een motorbike gehuurd met het idee het eiland te gaan verkennen, alleen kwamen we niet ver. Na zo'n 500m rijden (hier rijden ze links) werden we door een gozer aangesproken (Diny). Na een kort gesprek tijdens het rijden hebben we besloten met hem mee te gaan en zou hij zijn buurt aan ons laten zien. Hij woont in het oudste gedeelte van Penang en heeft ons hier de oudste huizen laten zien. Daarna zijn wij bij zijn vriendengroep belandt die met zijn allen aan het chillen waren, op een paar oude banken onder een afdakje op straat. Wij hebben ruim een uur met hun zitten praten en tussentijds kregen we van alles aangeboden. Vooral een jongen Amy was erg gefascineerd van onze nieuwe levensstijl en wou alles weten over het leven in Nederland. Diny vroeg of we mee gingen naar zijn familie om zijn 2 zoontjes op te halen. We hebben zijn moslimfamilie ontmoet en zelfs een geschenk mee gekregen die ze aan het voorbereiden waren voor de bruiloft van Diny zijn broer. Hierna zijn we uiteten geweest met Diny en zijn 2 zoontjes. Hij reed met zijn auto en wij op de motorbike erachter aan. Onderweg bedacht hij zich ineens dat hij nog naar de moskee moest. Dat werd dus een tussenstop bij de moskee en wij moesten bij de speeltuin even op zijn zoontjes passen. Erg onverantwoordelijk maar goed, we hebben zijn zoontjes vermaakt en zijn daarna samen doorgereden naar Batu Fringi, het Salou van Penang. Hier hebben we heerlijk bij een Thais restaurant gegeten en gezellig zitten kletsen. Na het eten mochten wij niet mee betalen en zijn we de markt over gelopen. Diny is een echte ADHD'er die bijna iedereen in Batu Fringi kent waardoor we de grootste lol met hem hebben gehad. Na een leuke en lange avond zijn we terug naar het hostel gereden om lekker in ons ‘frisse’ bedje te kruipen. De volgende dag zijn we na een stevig gratis ontbijt(brood met jam) het eiland verder gaan verkennen op de motorbike. We zijn naar een groot meer in de bergen gereden waar je prachtig uitzicht had over George Town. Op de weg naar beneden zijn we gestopt bij een tempel complex waar een enorme Boeddha staat. Na het ophangen van een wens lintje zijn we richting de stad gereden voor een lunch. Toen we na de lunch op de motorbike wilden stappen zag een heel oud mannetje dat ons zadel heet was geworden door de zon en kwam met een natte doek aan rennen om hem af te koelen. Wat zijn de mensen hier toch enorm vriendelijk!! Na een flink rondje om het eiland te hebben gereden waren we aangekomen bij het National park. We hadden begrepen dat je een stukje door het park moest lopen om bij (Monkey Beach) een afgelegen strandje te komen. Dit kleine stukje bleek achteraf ongeveer 5km klimmen te zijn door de jungle. Aangezien het al laat in de middag was en het donker zou gaan worden, wilden we op tijd bij het strand aankomen om met de boot terug te kunnen gaan. Hierdoor zijn we op hoog tempo over het pad geraasd. Het was een flinke wandeling op teenslippers in de warmte. Onderweg hebben we een aantal andere toeristen ingehaald en we kwamen in de buurt. Toen we er bijna waren moesten we een schuin stuk af waar alleen modder lag, net een natuurglijbaan. Het ging ons redelijk af maar er kwamen nog 2 toeristen aan en Kido besloot ze een handje te helpen. Bij de vrouw ging het soepel aangezien zijn best licht was. Haar man gleed weg en kwam recht op Kido af, waardoor hij een vangnet werd en de 90 kilo opving. De man was erg dankbaar en beloofde hem een gratis biertje, altijd goed natuurlijk. We hebben op monkey beach even lekker gezwommen en de boot terug gepakt. Wij moesten snel terug naar George Town om de brommer terug te brengen want we waren al te laat. Na een hapje en een drankje zijn we naar ons nieuwe hotel gegaan waar wij een wat luxere kamer hadden geboekt en een heerlijk zwembad hadden. Hier zijn we heerlijk tot rust gekomen en hebben we ons klaar gemaakt om de volgende dag naar Kuala Lumpur te gaan. Na een heerlijk zelf gehaald ontbijt op bed (Roti Canai) hebben wij de bus gepakt richting Kuala Lumpur.

1. Henk:
    27 oktober 2017
    Leuk! Penang. Geweest in 2015… dacht ik. Avondmarkt nog geweest toevallig? En nog strand gezien? Bijv. bij het hardrock hotel? Leuke plek.
  2. Jack folkersma:
    27 oktober 2017
    Fantastisch. Penang, George Town ben ik ook geweest, ooit. Was ruim 20 jaar terug al bizar, weet niet hoe het nu is, maar het klinkt goed. Have fun